neděle 26. ledna 2014

RC recenze: Děti z půdy

Autor: Jan Pavel
Nakladatelství: Slovart
Datum vydání: říjen 2013
Počet stran: 248

Ze soukromé prominentní školy jsou uneseny dvě děti. Již od první chvíle je jasné, že byl tento čin dlouho a důkladně plánovaný. Proč se ale únosce neozývá se svými požadavky? A půjde tu opravdu o peníze? Když konečně dorazí dopis s instrukcemi, jsou o tom již přesvědčeni všichni členové vyšetřovacího týmu. Jen mladý poručík Richard si stále není jistý. Má pocit, že se za pomyslnou oponou případu odehrává ještě něco jiného. Něco znepokojivějšího. Něco závažnějšího. Ale co může být zrůdnějšího než ohrožovat životy nevinných dětí? A podezření mladého poručíka kriminálky se potvrzuje ve chvíli, kdy je jedno z dětí nalezeno v zuboženém stavu ještě před předáním výkupného. Nic není, jak se původně zdálo. Následné události totiž roztáčejí kolotoč nepředstavitelných zvratů a odhalení, které sahají až do nejvyšších pater společenské smetánky a nezůstanou bez následků ani pro mladého kriminalistu.

O autorovi
Prozaik a básník Jan Pavel se narodil 26. října 1973 v Praze. Tamtéž absolvoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor tvorba textu a scénáře). V současné době pracuje jako redaktor Nakladatelství Slovart. Žije v Praze.

Děti z půdy. No nezní to mrazivě? A k tomu ještě ta obálka. Nikdy jsem žádnou českou detektivku nečetla, takže právě tahle kniha byla má jasná volba.

Untitled  Hlavním hrdinou a zároveň vypravěčem příběhu je kapitán Roman Richard, bývalý novinář, který stále nechce podepsat rozvodové papíry a žije tak nějak ze dne na den. Poté jsou ale uneseny děti dvou tiskových magnátů, což obrátí Romanův doposud klidný nudný život vzhůru nohama a hned na začátku je jasné, že tenhle případ na něm zanechá následky.
Kniha Děti z půdy je rozdělena na tři části a něco kolem 50 kapitol. Jen co jsem se do téhle knížky začetla mi bylo jasné, že se mi bude líbit styl, jakým autor píše. Jan Pavel píše lehce, čtivě, nepíše dlouhá souvětí, je vtipný a někdy i sarkastický. Tohle musím určitě ocenit. Horší už je to ale s dějem...

Chapter 1: Cover pictures which one?? | Miss Literati  •  Write, Share and Shine!   Hlavním kamenem úrazu téhle detektivky je podle mě právě málo detektivky. Jak už jsem psala, z názvu knihy i z obálky mi běhá mráz po zádech pokaždé, když se na ni podívám, ale to samé nemůžu říct o ději. Jan Pavel píše hlavně povídky a romány a tohle je jeho první detektivka a nemůžu si pomoct, ale je to na ní poznat. Tahle kniha je totiž hlavně o hlavním hrdinovi a jeho životě. Máme tu skoro detailně popsán den kapitána Richarda, víme o jeho vztazích, rodině a přátelích. A mýlím se, nebo jsem v onom životě viděla autobiografické rysy? To samotné se mi vážně líbilo, ale bohužel ne tady v téhle knize. Nevím, jestli to bylo autorovým záměrem, ale prosakovalo do ní až moc z jeho románů a povídek, což ubíralo prostor popisu samotnému zločinu.

danbo.  Určitě musím vyzdvihnout to, co autor vlastně vymyslel, protože podstata tohohle únosu je vážně skvělá a navíc velice kontroverzní. Jenom škoda, že tahle myšlenka nebyla pořádně rozvinutá. Kdyby dal totiž autor více prostoru profilu únosce, jeho motivu nebo podstatě tohohle případu vůbec, věřím, že by se mi to líbilo mnohem víc. Nejvíce mě zklamalo celkové podání  příběhu. Vadilo mi, že nebylo nic „pod povrchem", že jsme si nemohli nic domýšlet a od začátku jsme neměli žádná vodítka. Chybělo mi takové to: „Bože můj! Jakto, že jsem to celou tu dobu neviděla?!", což je většinou má reakce na konci jakékoliv detektivky/thrilleru. U Dětí z půdy bohužel žádný takový konec nenastal. Lhala bych ale, kdybych řekla, že jsem nebyla šokovaná. To jsem tedy byla, a pořádně. Ono celkově se v knize nachází pár momentů, kdy jsem jenom zírala na onu větu a musela ji číst stále dokola.

Celkově bych řekla, že mě tahle kniha trochu zklamala. I když je tohle autorova detektivní prvotina, čekala jsem od ní víc. Děti z půdy mají skvělou, i když bohužel nerozvinutou  hlavní myšlenku. Kdyby kniha nebyla tak „přecpaná" osobním životem hlavní postavy a více by se věnovala únosu, obětem únosu a potom celé kontroverznosti případu, tak by u mě měla za jedna. Takhle ale dávám...

3/5

Tímto bych chtěla srdečně poděkovat internetovému obchodu Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit na jejich stránkách zde.

Zdroj:  obrázky - weheartit.com